יום שישי, 18 ביולי 2014

ההרוג ה-1 בעזה: סמל ראשון איתן ברק ז"ל

במהלך פעילות צה"ל הלילה נהרג החייל מחטיבת הנח"ל. "רצה להתגייס לקרבי יחד עם חבריו", אמרו חבריו. באחרונה התראיין לעיתון "במחנה" על פעילותו במבצע שובו אחים. "הוא בלט לאורך כל תפקידו בפלוגה", סיפר עליו מפקדו. בפעילות נפצעו עוד ארבעה חיילים - שניים קל ושניים בינוני

ההרוג ה-1 בעזה: סמ"ר איתן ברק ז"ל
חייל צה"ל שנהרג הלילה (ו') בפעילות הקרקעית של צה"ל בצפון רצועת עזה הוא סמל ראשון איתן ברק בן 20 מהרצליה. כך הותר לפרסום. נסיבות מותו של חייל חטיבת הנח"ל שהועלה בדרגה לאחר מותו עדיין נחקרות. הוא יובא למנוחות ביום ראשון בשעה 17:00 בבית עלמין הצבאי בהרצליה.

איתן היה האח הצעיר במשפחה: הוא הותיר אחריו אחות בת 23, אח למחצה בן 32 וזוג הורים, מישל ודוד. לביתו הגיעו קרובים וחברים רבים, שסיפרו עליו: "הוא רצה להתגייס לקרבי יחד עם חבריו. היה תלמיד מצטיין, מוכר ומקובל". בבית משפחת ברק ביקר גם ראש העיר הרצליה, משה פדלון. "איתן נולד, גדל והתחנך בהרצליה, משפחתו היא מלח הארץ. האבא שירת בקרבי, האח שירת בקרבי, משפחה מדהימה", אמר ביציאה מהבית. "לבנו איתם, כמו כולם אנחנו מחזקים אותם".

איתן למד בבי"ס תיכון חדש בהרצליה במגמת חינוך ימי. במסגרת הלימודים הוא עסק בשיט מפרשיות, אופנועי ים וניווט ימי וחופי. מנהל בית הספר אז, יעקב נחום, שכיום משמש ראש תחום חינוך על-יסודי בעירייה, גם ביקר את המשפחה ואמר בצאתו מהבית: "באיתן הייתה טבועה ערכיות של נתינה והתנדבות. איתן היה מקובל ואהוב על חבריו וכמו תלמידים רבים, גם היה עושה מעשי קונדס".
מודעת האבל סמוך לביתו

"תמיד הוא רצה לתת ולהתנדב והיה עושה זאת בכל מקום שאפשר", הוא המשיך. "את הערכיות והנתינה הוא קיבל ממשפחתו. אביו שירת בצנחנים ואיתן רצה גם הוא להתגייס לקרבי. לא פעם יצא לנו לדבר והוא סיפר שהוא רוצה להתנדב לקרבי וזה היה מאוד חשוב לו. לכולנו היה חשש שעם הכניסה לעזה ייפגעו חיילים והיום החשש הזה התממש והחייל ההרוג הראשון של צה"ל במבצע זה איתן. כואב לנו מאוד. ברגעים האלו קשה לנחם את המשפחה, לא כולם עדיין מפנימים את מותו".

הראיון האחרון של איתן


באופן מצמרר, שבוע בלבד לפני מותו, השבועון הצבאי "במחנה" פרסם ראיון עם החייל סמל איתן ברק, לאחר שהשתתף בגל המעצרים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון. היום, הטקסט הזה מקבל משמעות אחרת וכואבת, כשרואים עד כמה היה מסור ברק, שהועלה לדרגת סמל ראשון, לעבודתו.


ברק, מפקד כיתה בחטיבת הנח"ל, נתקל בהפרת סדר מצד תושבים במחנה הפליטים אסקר שליד שכם. בין היתר זרקו עליו וחייליו בקבוקי תבערה ואבנים - אך לבסוף המבוקש נעצר. "יצאנו למעצר בתנועה רגלית לתוך מחנה הפליטים... במקום כזה השליטה בכוח היא יותר בעייתיות וההליכה מסוכנת, כי התושבים זורקים אבנים מהגגות בזמן שכולנו מצטופפים, צה"ל לא מרבה להיכנס למחנות פליטים בזמן צום הרמדאן על מנת לכבד אותו, אבל הרגישות על המצב הכריחה אותנו", הוא סיפר.

בהמשך הוא מתאר את ההתנגדות בשטח לבואם של החיילים: "נכנסו בשקט אבל לאט לאט אנשים קלטו אותנו והתחילו להתארגן עד שנוצרה הפרת סדר של עשרות אנשים מחוץ לבית המבוקש. הם החלו לזרוק אבנים, זכוכיות, בקבוקי תבערה ואנחנו השתמשנו באמצעים לפיזור הפגנות. כבר נתקלתי באירועים דומים אבל המקרה היה היה חריג לאור התגובה האלימה".

מפקדו של איתן, רס"ן גלעד פסטרנק הוסיף בכתבה כי הוא התנהל בצורה ראויה לציון: "לאורך כל תפקידו בפלוגה איתן בולט בטיפול בכיתתו ובהגעת הלוחמים לביצוע פעולות קריטיות בשגרה, וגם במבצעים כמו 'שובו אחים".


רגע לפני שנכנס לרצועת עזה יחד עם כוח הנח"ל, איתן התכתב עם חבריו. "לוקחים לי עכשיו את הפלאפון", הוא כתב לחבריו בקבוצת הווטסאפ בה היה חבר. "בלי לפרט יותר מדי כנראה שזה קורה. אוהב אתכם".

חברו כתב לו בתגובה: "אחי שמור על עצמך. תזכור כשאתה חוזר אני ואתה בדרומי עם הפנים לשמיים צוחקים על כל זה". חברים אחרים הצטרפו לדברים וכתבו: "תהיה חזק אח אוהבים אותך, שמור על עצמך אחינו, תחזור בשלום". הוא כתב להם בתגובה: "בעזרת השם אחי".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה