יום חמישי, 17 ביולי 2014

היום ה-10: סוכל ניסיון חדירת מחבלים מעזה לקיבוץ סופה

בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר זיהה תצפית של צה"ל מחבלים היוצאים ממנהרה ליד כרם שלום. יחידות עילית הוקפצו ופתחו באש, כמה מהמחבלים חוסלו והשאר ברחו בחזרה למנהרה. אין נפגעים בכוחותינו. דו"צ: "מנענו מסע הרג בישוב"

פתח המנהרה שהתגלתה הבוקר (צילום: דובר צה"ל)
דרמה בפתיחת היום ה-10 למבצע צוק איתן . שעות ספורות לפני הפסקת האש ההומניטרית ניסה לפנות בוקר (ה') חמאס לבצע פיגוע מנהרה בסדר גודל נרחב ליד קיבוץ סופה בעוטף עזה: ככל הנראה 13 מחבלים ניסו בסביבות השעה 4:30 לחדור לשטח ישראל דרך מנהרת טרור וזוהו על ידי תצפיות צה"ל. החיילים תקפו את פיר המנהרה ונמסר על סיכול האירוע ופגיעה במחבלים. אין נפגעים ישראלים, אך ניכרת היערכות גדולה וסריקות נרחבות של כוחות אוויר וקרקע של צה"ל, שתוקפים גם מהצד הפלסטיני של הגדר. כפי הנראה, חמאס ניסה להפתיע והופתע בעצמו. האירוע מתנהל גם בגזרות אחרות. רק ב-9:30 נפתחו כל הכבישים ותושבי עוטף עזה קיבלו אישור לחזור לשגרה מלאה.

כמו כן, בסביבות 8:40 נורו מטחי רקטות לאזורים רבים בארץ - בדרום, יישובי השפלה, גוש דן ועד השרון. בין השאר נשמעו אזעקות והדי פיצוצים באשקלון, קריית אונו, פתח תקווה, רעננה, כפר סבא, רשפון ועד אבן יהודה ובית יהושע באזור השרון. לפחות שתי רקטות יורטו מעל גוש דן. כמה רקטות נפלו באזורים פתוחים בשרון. עדיין לא ידוע על נפגעים או נזק מאחד המטחים. דקות ספורות לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש מסרו גורמי רפואה רשמיים בעזה ששלושה פלסטינים נהרגו וארבעה נפצעו בתקיפה של בית ברפיח. ככל הנראה המדובר בירי ארטילרי.

הכוחות שהיו פרוסים במרחב פעלו בראשות מפקד החטיבה, אלוף משנה עמוס הכהן. הם כללו יחידות מגל"ן, רימון ואגוז, וכמו כן כוחות שריון מחטיבת 401 שהיו במרחב לנוכח התרעות ומידע מודיעיני.

הערכה: תכננו מסע הרג באחד היישובים


התכנון ככל הנראה היה לבצע מסע הרג באחד היישובים או אולי לחטוף אזרחים. "מדובר בהצלחה נוספת וסיכול נוסף של פיגוע שתכנן חמאס", ציין דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז. "אנו ערוכים ומוכנים להתרחשויות כאלה בימים הקרובים. זוהי הצלחה משמעותית אחרת הינו מתעוררים לבוקר שיש בו 13 מחבלים בתוך קיבוץ, יש התראות מודיעיניות שהגיעו בשיתוף שב"כ על הרבה מאוד ניסיונות לאורך כל קו המגע. ב-4:30 בבוקר חמאס רצה להפתיע ויצא מופתע. הפיגוע אמור היה ללכת כנראה לאזור חולית וסופה. זאת התמונה שחמאס כל כך מחפש בשבועות האחרונים. הייתה כאן הצלחה גדולה מאוד של צה"ל".


בתדרוך שערך צה"ל על אודות תקרית המנהרה נמסר: "עדיין מתנהלות סריקות באזור. עם 13 מחבלים, וללא עבודת התצפית, היינו מתעוררים למסע הרג בקיבוץ ואין ספק שהיו מנסים גם לחטוף. תקפנו את פיר המנהרה ויש שם נפגעים בקרב המחבלים. עדיין לא מאשרים שהם נהרגו".

בעקבות התקרית הונחו תושבי הקיבוצים סופה, חולית וכרם שלום שלא לצאת מבתיהם. "קיבלנו הוראה ויחד עם הצבא יצרנו קשר עם התושבים והעברו להם הודעות חירום באירוע מורכב", סיפר שמעון אזולאי רכז המשק של חולית.

אופיר, סגן רכז הביטחון בקיבוץ סופה הוסיף: "כל מי שנמצא ביישוב נשאר במרחב המוגן והכוננות הועלתה. הגנו על היישוב עד שהעסק נרגע". לפי שעה, צה"ל ממשיך בסריקות באזור.

ראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין אמר כי בשעה 04:15 דווח על האירוע והוקפץ. "המידע הרלוונטי שהיה בידינו שיש חשש לחדירת מחבלים והצבא היה בתוך היישוב על הגבול". ילין הדגיש כי מלבד היישובים הסמוכים לאזור התקרית יש חזרה לשגרה. "כרגע אנחנו מקיימים שגרה של קייטנות וחינוך בכל היישובים למעט כרם שלום, סופה, וחולית", אמר ראש המועצה.

המחבלים חודרים לישראל (צילום: דובר צה"ל)

המחבלים מופצצים



חלק מהתחמושת שהושארה על ידי המחבלים (צילום: דובר צה"ל)


כוחות צבא בזירת האירוע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה