יום שישי, 28 בפברואר 2014

מתארגנים להפגנה I מרן הגר"ש אויערבאך; חוב קדוש על כל אחד ואחד. מרן הגר"ש ואזנר; למרות שזה ר"ח יש לומר סליחות

הבוקר בעיתון 'הפלס' מתפרסמת קריאתו של מרן הגר"ש אויערבאך שליט"א הקוראת להצטרף לעצרת הענק ביום א' הקרוב נגד גזירת הגיוס, בכניסה לירושלים.

"חוב קדוש על כל אחד ואחד הירא את דבר ד' להשתתף בעצמו, הוא וכל בני ביתו ללא יוצא מן הכלל, במעמד המחאה הגדול נגד גזירת הגיוס הנוראה" כך נוסח המודעה המתפרסם בשם ראש הישיבה.

אמש התפרסמה קריאתם המשותפת של חברי מועצות גדולי וחכמי התורה הקוראת לציבור להשתתף בעצרת הגדולה.

"נסערים ונרעשים מפני חילול שם שמים ברבים, מאותה כוונת-זדון שלטונית בראשות ראש הממשלה למנוע מלומדי תורה ללמוד בישיבות, לגייסם בכח לצבא, ולאיים על אלו שלא יעשו כן, שיידונו כעבריינים בעונשי כלא ומאסר", כתבו גדולי ישראל באשר להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל עונש מאסר על לומדי התורה.

גם חברי בד"צ העדה החרדית יצאו בקריאה לאחב"י אחים לדעה להשתתף בעצרת הענק, בקריאה נכתב שמקום הכינוס יהיה ברחוב מלכי ישראל בואכה שרי ישראל.


מרן הגר"ש ואזנר שאליו הגיעו מזכירי מועצות גדולי התורה בשאלה האם ניתן לומר סליחות בעצרת, לאחר שיום א' הקרוב הוא ר"ח. השיב להם שניתן, ואך הורה להם איזה סליחות יש לומר.

שאלה שהתעוררה בימים האחרונים האם ניתן יהיה לברך בעצרת "ברוך חכם הרזים", ברכה מיוחדת הנאמרת כאשר רואים שישים ריבוא מישראל במקום אחד. העסיקה רבים.

בשיעור שנשא הבוקר (ו') הראשון לציון הגר"י יוסף בבית שמש, אמר כי כאשר מתכנסים 600 אלף יהודים בארץ ישראל אזי יש לכל הדעות לברך את הברכה גם לפי הרמב"ם שמחמיר לברך רק כאשר מכונסים בארץ ישראל.

לדברי הראשון-לציון, "על המשתתפים שנמצאים במקום גבוה שרואים ממנו את כל הקהל בעצרת התפילה לברך "ברוך חכם הרזים" בשם ומלכות, שאר המשתתפים שאינם רואים את כל הקהל, יברכו בלא שם ומלכות".

הגר"י סייג את דבריו ואמר כי לפני שמברכים את הברכה יש לוודא כי אכן נוכחים בעצרת מספר האנשים המדובר. "ראוי שהדיווחים בנושא יהיו מדויקים, על מנת שלא תצא תקלה ותהא חלילה ברכה לבטלה", הוסיף.

רבה של שכונת רמת אלחנן וחבר מועצת גדולי התורה של דגה"ת, הגאון רבי יצחק זילברשטיין נשאל גם האם יש לברך בשם ומלכות בעצרת האדירה ברכת "חכם הרזים", ברכה מיוחדת הנאמרת כאשר רואים שישים ריבוא מישראל במקום אחד.

צדדי השאלה הם, שמחד צפויים להשתתף כמות גדולה כזו של אנשים, אך מאידך מספרם המדויק לא צפוי להיות ברור וכן העובדה שלא יהיה ניתן לראות בבת אחת את כולם, ועל כן יש להסתפק האם ניתן לברך את הברכה הנדירה.

הגר"י זילברשטיין השיב, שבכדי לצאת מהספק ולברך לכתחילה לפי כל השיטות, כפי שכבר פסקו החת"ם סופר וכפי שנהג הרב מפוניבז' בספק ברכות בפדיון הבן, מאחר והיה כהן, הרי שיש ללמוד את ההלכה ואז בתוך הדברים לומר את הברכה בשם ומלכות.

נוסח ההלכה במלואה, אותה יש לומר לפי הוראת הגר"י זילברשטיין, מתחילתה ועד סופה, וכך ניתן לברך לכתחילה בשם ומלכות את הברכה הנדירה:

"הרואה שש מאות אלף בני אדם עומדין כאחד, אם גויים הם - אומר 'בושה אימכם מאוד, חפרה יולדתכם; הנה אחרית גויים, מדבר צייה וערבה' (ירמיהו נ,יב); ואם ישראל הם ובארץ ישראל - מברך: 'ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, חכם הרזים'. הרואה חכמי אומות העולם, מברך ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שנתן מחכמתו לבשר ודם; חכמי ישראל, מברך שנתן מחכמתו ליראיו; מלכי אומות העולם, מברך שנתן מכבודו לבשר ודם; מלכי ישראל, מברך שנתן מכבודו ליראיו" (רמב"ם, הלכות ברכות, פרק י' הלכה י"א).


אספקלריה: לא בחיל ולא בכח - כי אם ברוחי

אספקלריה, ענייני השעה לאורם של רבותינו. יתד נאמן, יום שישי כ"ח אדר א' תשע"ד
הרב ב. הורוביץ



יום חמישי, 27 בפברואר 2014

אל תהרוס את האהבה עם פוליטיקה ארצית | מכתב גלוי לרה"ע בית שמש

דעה \ יהודה לבנטל


קמפיין האהבה אינו משקר, האהבה תנצח, כולם אוהבים אותך, מוישה. זה נכון לגמרי, אין אדם ששונא אותך פה בעיר, כולם אוהבים אותך בפן האישי. כמים הפנים לפנים, אתה מקרין חום ואהבה לבאים במחיצתך, וזה עובד. אנשים פשוט אוהבים אותך.

זה עובד, אבל זה לא יביא את הקולות הנחוצים. אל תחיה באשליה שיצביעו לך בגלל שאוהבים אותך. האהבה שאתה מקרין לא תמיד מספיקה, כשמסביבך מסתובבים כל אותם אחרים, שונאים.

האישיות המסתתרת מאחורי האיור החייכני.
מודעות קמפיין הבחירות בביש שמש השבוע
בשביל שהאהבה שלך כן תשפיע במשהו, תצטרך פשוט להתנזר מהם, מאותם פוליטיקאים המקרינים שנאה, היוצרים את השנאה והפילוג. תתרחק מהם, תיצור נתק, אל תצטלם במחיצתם, אתה לא כמותם, אתה אחר.

כשמשה גפני או אריה דרעי רוצים לבוא לעיר, 'לעזור לך', תעביר להם מסר עדין כזה, אולי עדיף שלא תפריעו לנו עכשיו, שהותכם פה בבית שמש לא עוזרת, רק מזיקה.


והיא מזיקה !!! הא-פוליטיות שאתה משדר, היא חלק נצרך והכרחי בעיר לגרום לאנשים להמשיך לאהוב את מי שאתה. את האישיות המסתתרת מאחורי האיור החייכני.

"הקמפיין מיועד להתפרסם בשכונות המעורבות ? הקמפיין החרדי יעסוק בחינוך, ארנונה וחילולי שבת", כך נכתב בכתבה.

טעות בהסתכלות, בשכונות החרדיות זקוקים לאהבה שלך, לא פחות מאשר בשכונות החילוניות. הציבור צמא לאהבה, אחרי השנאה המשתוללת, ההסתה של הפוליטיקאי הקטן כנגד ציבורים שלמים החושבים אחרת ממנו, הממושמעים לרבותיהם הם ומתנהגים אחרת ממה שאותו פוליטיקאי מנסה להציג, אותם ציבורים זקוקים לאהבה האחרת שלך.

אם גפני או אשר יסתובבו לך בין הרגליים, הרבה מאותם קולות הנחשבים אצלך כבטוחים, כבר לא יהיו כאלה. לאנשים יהיה קושי לצאת מהבית, כמה שתסביר להם שמדובר במערכה חשובה על צביונה של העיר. המצביעים רוצים לדעת שהם מצביעים לך, ולא לאותם פוליטיקאים קטנים, שונאים.

אם יש סיכוי שבהיחבא, בקלפיות באיזור הרמ"א יהיו אחוזי הצבעה גבוהים. זה גם, רק אם תתנזר מכל אותם פוליטיקאים. תהיה א-פוליטי כמו שאתה באמת, ואל תיתן לחכי"ם הקטנים האלה להרוס את הדמות הציבורית שלמדנו לאהוב.


נשות החכי"ם החרדים במכתב לשרה נתניהו: "ואם החרש תחרישי בעת הזאת - ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות"

"מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות", כותבות נשות החכי"ם החרדים, במכתב מיוחד לאשת ראש הממשלה שרה נתניהו  • "אוי לו לדור שבו ראש הממשלה יוכרז לדורות כעוקר דת וכלוחם בתורה ולומדיה" 

בצעד חריג יזמו נשות הח"כים החרדים פניה מיוחדת אל שרה נתניהו בבקשה שתשפיע על בעלה - ראש הממשלה בנימין נתניהו ולמנוע ממנו לחוקק את חוק הגיוס המטיל סנקציות פליליות על לומדי התורה.

המכתב פונה אל אשת ראש הממשלה כבת ל"אבא מוקיר תורה, נצר לתורת נוברדהוק". שגדלה בביתו והתחנכה על ערכיו, ובעקבות כך בוודאי תבין את התחושה הקשה השוררת בציבור החרדי בעקבות ההחלטה על הטלת הסנקציות הפליליות על לומדי התורה.

"ברי לנו שתיעני לבקשה לעשות כל שלאל ידך לסכל הרמת יד בתורת משה. אוי לו לדור שבו ראש הממשלה יוכרז לדורות כעוקר דת וכלוחם בתורה ולומדיה. להפיכת לומדי תורה לעבריינים פליליים, ישנה משמעות קשה המטילה אות קין לנצח".

בהמשך מתייחס המכתב לכך שפניה באופן שכזה היא חריגה ותקדימית, משום ש"כל כבודה בת מלך פנימה". אולם "עת לעשות לה' הפרו תורתך". "אנו חשות שלכל עם ומדינה יש רגעים היסטוריים בהם נדרשים לפעול מעבר לרגיל, כדי למנוע תוצאה נוראה ואיומה,

"אותם רבבות אזרחים חרדים שומרי תורה ומצוות אינם יכולים לקבל בשוויון נפש. כלום נוכל אנו ותוכלי את שמדינת ישראל תהיה למדינה הראשונה בעולם שמכריזה על לומדי תורה עבריינים שמקומם בכלא ?"

נשות החכי"ם פונות לנתניהו ומבקשות שתפעיל את השפעתה על בעלה. הן מזכירות לה את הנשים הצדקניות במסורת היהודית שזכו להציל את העם בימי סער ומצוק.

"בעוד שבועיים נקרא במגילת אסתר את דברי מרדכי הצדיק עת ביקש מאסתר המלכה לעמוד לימין כלל ישראל "ואם החרש תחרישי בעת הזאת --- ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות".

"בנקודת זמן כאובה ומאיימת זו" מסיימות הנשים את מכתבן", "מי יודע, שרה, אם לא לעת כזאת הגעת למלכות, על מנת שתוכלי לעשות מעשה שיחרת בדברי הימים של היהדות, כמי שמנעה היווצרות שסע נורא בעם ופגיעה אנושה בלומדי התורה, בני הישיבות הוגי התורה, שבלעדיה אין לנו זכות קיום".


מתארנים להפגנה I המאבק מאחורי הקלעים על מכתב המועצות; המסמך המלא

מרנן ורבנן גדולי ישראל חברי מועצות גדולי וחכמי התורה יצאו היום במכתב משותף לקראת "עצרת המיליון" שתיערך ביום א' בכניסה לירושלים  • הבוקר בעיתון 'הפלס' מתעלמים בעקבות החשש לשינוי יעדי העצרת • הפגנה חילונית בתל אביב בהזדהות עם המוחים בירושלים • אגודת הסטונדטים ב"קרית אונו" הודיעה על השבתת הלימודים ביום א' בעקבות העצרת • גם רבני הדלי"ם קוראים להצטרף לעצרת • אגף התנועה מבקש שלא להגיע לעיר ברכבים החל משעה 12 • וגם: הלוגו הרשמי של העצרת



"אליכם, אחינו כל בית ישראל: קראו אל ד' בחזקה, והן א-ל כביר לא ימאס תפילת רבים", פותחים גדולי ישראל את קריאתם המשותפת לקראת "עצרת המיליון" ביום ראשון הקרוב בכניסה לירושלים.

"נסערים ונרעשים מפני חילול שם שמים ברבים, מאותה כוונת-זדון שלטונית בראשות ראש הממשלה למנוע מלומדי תורה ללמוד בישיבות, לגייסם בכח לצבא, ולאיים על אלו שלא יעשו כן, שיידונו כעבריינים בעונשי כלא ומאסר", כותבים גדולי ישראל באשר להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל עונש מאסר על לומדי התורה.

"אף שבטוחים אנו שנצח ישראל לא ישקר", ממשיכים גדולי ישראל במכתבם, "ותלמידי הישיבות והכוללים לא יתגייסו לצבא, לא ייכנעו לפיתויים ועונשים, ולא ישתפו פעולה עם תוכניות הצבא במרכז מיון חרדי ושאר תוכניותיהם. אלא יעמדו איתן על משמרתם להגות בתורתנו הקדושה יומם ולילה. אך בראותנו כבלע את הקודש, בניסיונות בלתי פוסקים של הממשלה והעומד בראשה, לעקור ולקעקע את לימוד התורה, ואת יסודות הדת והאמונה בכל העניינים הנוגעים ליהדות, בכל הדרכים העומדים לרשותם ובראשם הגיוס בכפיה, אנו רואים בדברים אלו הכרזת השלטון על מרד במלכות שמים ועל מלחמת דת, כפי שנעשו ע"י משטרים אפלים בתולדות ההיסטוריה"..

"לעת כזאת אנו קוראים בקול גדול: "עת צרה היא ליעקב", ואנו חפצים לעשות הכל כדי ש"ממנה יוושע". וכבר אמרו חכמינו ז"ל, שתולעת יעקב – אין כוחה אלא בפה, וזו אומנות אבותינו אשר בידינו, בה אחזנו בכל הגלויות ובה נאחוז גם לעת הזו, מול גזירות קשות ואיומות", כותבים גדולי ישראל.

גדולי ישראל ממשיכים וקוראים לכלל הציבור, אנשים וטף, ונשים כפי יכולתן, להשתתף בעצרת: "ישראל אין להם אלא לב אחד לאביהם שבשמים" – ואשר על כן,  הננו קוראים לאחינו כל בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם לאחוז באומנות אבותינו בידיהם לקדש שם שמים ולקרוא אל ד' בחוזקה – לחלות ולחנן פני אבינו שבשמים לרחם עלינו כאב על בנים – ולהשתתף כולם כאחד יחד, אנשים וטף, ונשים שביכולתן להשתתף - בעצרת תפילה קדוש שם שמים ומחאה המונית - באופן הראוי לציבור יראי ה', מבלי להיגרר להתגרויות - אשר תתקיים אי"ה במקהלות רבבות עמך בית ישראל, ביום ראשון, ראש חודש אדר שני תשע"ד, בשעה 4 אחר הצהריים במבואות הכניסה לעיה"ק ירושלים ת"ו".

"והשי"ת ישמע שוועתנו ויקבל תפילותינו לרחמים ולרצון, ויחיש לגאלנו ולהוציאנו מצרה לרווחה ומאפילה לאור גדול בב"א", מסיימים גדולי ישראל את מכבתם המשותף.

על החתום, מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, מועצת גדולי התורה של דגל התורה ומועצת חכמי התורה של ש"ס.

יצויין שניסוח המכתב לא הגיע בקלות, אנשי דגל התורה בהכוונתו של מרן הגראי"ל שטיינמן היו מעוניינים שנוסח המכתב ובכלל ייעוד העצרת יהיה יותר כוללני ויתיחס ל"גזירות כנגד הדת בארה"ק", בעקבות כך ולאור היוזמה לשינוי יעדי העצרת, עיתון 'הפלס' בהוראת מרן הגר"ש אויערבאך התעלם הבוקר מאיזכור העצרת, בשונה משאר היומונים.

אנשי אגו"י שנודע להם על התעקשותו של מרן הגר"ש אויערבאך, הודיעו לאנשי דגל התורה שאינם מסכימים לנוסח המוצע ולרעיון לשנות את ייעוד העצרת למשהו כוללני.

בתוך כך הולכות ונשלמות ההכנות הלוגיסטיות לקראת עצרת הענק. אמש התקיימה ישיבה מיוחדת של כל ראשי ועדת ההיגוי מסיעות דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס בה הוכרע כי לא תהיה בימת כבוד לרבנים בשל הקושי שבדבר וכי כל אדמו"ר, ראש ישיבה ורב יעמוד בקהל יחד עם תלמידיו וקהל עדתו, כשבימת תפילה מיוחדת תמוקם בסמוך לבנייני האומה.

מזכירי המועצות בבית הגראי"ל שטיינמן
בצהריים נכנסו שלושת מזכירי המועצות, הרב אברהם רובינשטיין הרב מרדכי שטרן והרב אמיר קריספל למעונו של מרן הגראי"ל שטיינמן ועדכנו אותו באריכות בכל תוכן וסדרי העצרת. בין השאר ביקשו לשמוע מהגראי"ל האם אפשר לומר סליחות בר"ח. הגראי"ל אמר, כי הדבר לא ברור בהלכה ושלח אותם לשאול את מרן הגר"ש וואזנר.

גם החילונים מפגינים

בתוך כך, קבוצת פעילים חילונים הודיעה כי היא תקיים הפגנת הזדהות עם המוחים החרדים בירושלים, את ההפגנה הם יקיימו בתל אביב מול הקריה ומגדלי עזריאלי, בהודעתם כתבו: "ביום ראשון ה-2 למרץ תצא הקהילה החרדית להפגנת ענק בירושלים נגד הגיוס הכפוי לצבא".

"במקביל - נצא אנו להפגין מול קריית הממשלה בת"א את תמיכתנו במאבק החרדי לחירות רוחנית עפ"י אמונתם - הדת היהודית".

"אנו תומכות/ים ומצטרפות/ים לאי הציות האזרחי של העדה החרדית המסרבת לציית לחוקים אנטי דמוקרטים השוללים את זכויותיהם וחירותם ומנוגדים לאמונתם".

אין לימודים בקרית אונו

גם אגודת הסטונדטים בקריה האקדמית אונו, הודיעו שלאור עצרת התפילה שהוכרזה על ידי כל גדולי ישראל, בעקבות חוג הגיוס הודיעו על השבתת הלימודים ביום ראשון החל מהשעה 13:00 בצהריים.

עדכוני תנועה ביום א'

כוחות רבים של אגף התנועה יתפרסו בצירים המובילים לירושלים וייתנו מענה למשתמשי הדרך.

נוכח העומסים הכבדים הצפויים להיות בצירים המובילים לעיר, אגף התנועה מבקש מציבור הנהגים להימנע מלהגיע לירושלים החל מהשעה 12:00 ועד לגמר העצרת.

על משתתפי העצרת להגיע בתחבורה ציבורית ובאוטובוסים בלבד. לאור העומסים הצפויים, מומלץ למשתתפים להקדים הגעתם.

החל משעה 12:30 לא תותר נסיעת כלי רכב כבד בכביש 1 לכיוון ירושלים, למעט תחבורה ציבורית, אוטובוסים ומוניות. תנועת כלי רכב כבד תופנה לכביש 443.

החל משעה 13:45 לא תתאפשר נסיעת רכבים פרטיים בכביש 1 מזרחה, החל ממחלף בן שמן.

נהגים בעלי רכב פרטי, תושבי האזור, יופנו לכביש 395, דרך רמת רזיאל לעין כרם.

ציבור הנהגים מתבקש לגלות סבלנות ולהישמע להנחיות השוטרים.

יש לזכור שבסופו של דבר המטרה היא, לתת שירות הן למשתמשי הדרך והן לבאי העצרת.

מוקד אגף התנועה יזרים לציבור מידע ועדכונים שוטפים באשר למצב הכבישים ולפיכך, מומלץ להיות קשובים לאמצעי התקשורת.

אגד ממליץ לנוסעים להתעדכן במרכז שירות הלקוחות הטלפוני 8787* או בשירות SMS 2800 ובאתר האינטרנט ודפי הפייסבוק של אגד.

מבחינת הרכב הקלה, מסתמן, כי ביום ראשון החל מהשעה 12:00-13:00 ועד לסביבות השעה 22:00 הרכבת תפעל בשירות מקוצר ותעניק שירות לנוסעים בין התחנות חיל האוויר ושער שכם. אין שירות בין הר הרצל לכיכר ספרא/שער שכם.

לוגו העצרת נחשף

על מנת לשדר מסר אחיד וקליט לכלי התקשורת בעולם שיסקרו את האירוע, במשרד הפרסום קלמן V שקדו בימים האחרונים על לוגו, הרעיון של הלוגו הוא שהתורה היא מעל הכל, ושום גזירה לא תוכל לעמוד מולה.





רבנים דלי"ם קוראים להצטרף לעצרת כנגד הגיוס; "אנחנו בעד גיוס לצה"ל, אך לא בכפייה"

רבנים בכירים בציבור הדל"י קוראים להצטרף ל'עצרת המיליון' כנגד הגיוס האמורה להיערך ביום א' הקרוב בירושלים, רבה של צפת הרב שמואל אליהו אמר אמש בראיון לאבי מימרן ברדיו 'קול ברמה', כי בכוונתו ליטול חלק בעצרת.
אי אפשר לתת לממשלה לעשות הפרד ומשול
(הרב שמואל אליהו)


“אני אגיע לעצרת ואני קורא גם לאחרים להגיע” אמר. “אי אפשר לתת לממשלה לעשות הפרד ומשול. אני בשיחות עם רוב חברי הבית היהודי והם הודיעו חד משמעית לבנט, שיצביעו נגד החוק אם יפגע בחרדים ועולם התורה”.

אנחנו בעד גיוס לצה"ל, אך לא בכפיה (הרב שלמה אבינר)
הרב שלמה אבינר, מבכירי רבני הציונות הדתית, התראיין אמש במשדר חצות של 'קו הסקופים', שם אמר "אגיע לעצרת הגדולה יחד עם תלמידיי וזה חשוב מאוד שכל אחד יבוא להשתתף, אנחנו בעד גיוס לצה"ל, אך לא בכפייה".

גם יו"ר הנהלת רבני דרך אמונה, הרב ברוך אפרתי, קובע כי בני הציונות הדתית מחויבים להשתתף בעצרת הגדולה נגד חוק הגיוס,.

התורה היא המכנה המשותף
(הרב ברוך אפרתי)
בראיון לאתר החדשות 'ערוץ 7' הוא אומר כי "התורה היא המכנה המשותף הרחב והעיקרי עם הציבור החרדי ואם אנחנו משתפים פעולה עם מחללי שבת עבור ערכים משותפים, ודאי שחייבים לשתף פעולה עם העולם החרדי. המכנה המשותף איתם רחב ועמוק יותר. צריכים להשתתף איתם לא רק בצד המחאתי אלא לרומם ולחזק אותם".

הרב אפרתי קובע כי הגיעה שעת האמת, "אנחנו פונים לכל אדם ירא שמיים שהתורה וחרות התורה חשובה לליבו, שייקח אחריות על המציאות במדינת ישראל ויגיע לעצרת הזאת ולא על מנת לומר מה לא אלא מה כן. אנחנו בעד התורה וחרות התורה, ובלי מכסות חס ושלום ובלי הכנסה לכלא. הדברים חייבים להיאמר, אין שום הבדל בינינו, אנחנו לומדים את אותו הרשב"א ורמ"א ומחויבים להגיע לעצרת".

לדבריו, הנהגת רבני הציונות הדתית ששותקת גורמת למבוכה רבה, "אני ממש נבוך, יש מכלול של חוקים שהם חוקים בעייתיים ואנחנו לא מביעים את העמדה שלנו, העולם הרבני הציוני בשקט, אף אחד לא מדבר, לא לרעה ולא לטובה, אין עמדה. אני נבוך בעיקר כלפי שמיא, ולצערי זה לא מפתיע אותי, המציאות בציונות הדתית היום היא מציאות של פחד, מבוכה וערפל. פחד מהבעת עמדה כי לא בטוחים מה נכון ומה לא נכון. יש אור וחושך שמשמשים בערבוביא, כולנו בעד להתגייס אבל כולנו גם בעד לימוד התורה בצורה משמעותית, אז אם קשה אז מתמודדים ולא מתחמקים מהתמודדות".





גישות ושיטות בהנהגת הדור I חלק א': עידן שלטון העסקנים

דעה \ דוד מירסקי



תם הכינוס, רבני המועצות קמים כל אחד לדרכו, כעת תורם של נציגי הציבור לצאת אל התקשורת שבחוץ ולהעביר את המסר, מסר שאינו משתמע לפנים נוספות, אנחנו לא חברים יותר, תם עידן יפיות הנפש מול הממסד. בחוץ, ראיתי את מוזס נרגש, מבהיר שזהו. שמעתי את הרב דוד יוסף נואם בפאתוס על השקר הגדול של ביבי. מאיר פרוש נתפס קיצוני מאי פעם כשהכריז נלך כולנו לכלא. ואז הגיע תורו של משה גפני, כמו עשרות סקרנים שהתגודדו סביב כלי התקשורת, הצטופפתי גם, מנסה לשמוע את המסר החד, קולח מפיו בשנינות אופיינית. "דבר לא השתנה לגבי ההתייצבות", אני שומע אותו אומר; "עד ליישום החוק כל בחור שיקבל צו ראשון מהצבא", יתייצב.

קולח בשנינות אופיינית. גפני בלשכתו בכנסת
התרחקתי משם, מבולבל. באוזניי מהדהדת עדיין בקשתו הנבוכה של גפני משקד בוועדה, שתועיל בהגינותה לעדכן אותו בסיכומי הוועדה כדי שלא ייצא מבויש מול בוחריו, נזכרתי איך כשיצא מהוועדה עלה גפני לראיון ברדיו, ובאכזבה גלויה הבהיר שגם מי שלא לומד תורה שלא יתגייס, כי מה שהם מחפשים זה להפוך אותנו לחילונים. אז מה גרם לו שוב להעביר מסר פייסני? מה מביא אותו להציג את החלטות הגדולים באור הכי פחות מאיים? ומהזווית ההפוכה, כעת, אנחנו עוד לא מתנתקים, הרי אין יותר וועדת שקד, תם שלב השתדלנות, זהו, יצאנו למלחמה.

ההבדל המהותי בין מנהיגותו של הרב שך למנהיגותו של הרב שטיינמן מוגדר אצלינו כהבדל השקפתי בין הקיצוניות לפשרה. אך ישנו פן נוסף, משמעותי, בהבדלים ביניהם;  

הרב שך פילס את דרכו בין פלגים רבים בציבור החרדי, מהאגודאים ועד קבוצות שונות בציבור הליטאי, כשמחלקם הוא נבדל ואת השאר הוא מגמד ומקטין, כך הוא בנה את יסודות המפלגה, כשמנגד ניצבים להם הפסולים והנידחים. זו היתה הסיבה מדוע ההשקפה נטלה חלק בכל דיון חברתי או תורני, כי זו היתה מהות ההנהגה של הרב שך - השקפת הטוב והרע, הבעד והנגד, וזו הסיבה מדוע הנציגים בכנסת ובכל מקום אליו הם נשלחו מטעמו ידעו, כי בכל נידון ושאלה, נצרכת שאלת רב בכדי להביע דעה או הכרעה. היתה בהם את ההבנה הברורה כי הם נציגים של דרך ושל השקפה, הם אינם נבחרי הציבור.

מנגד, בהנהגתו של הרב שטיינמן לא קיימים כל המוטיבים שהיו מבסיסי ההחלטות אצל הרב שך, הוא לא ייסד הוא לא גיבש והוא לא פסל, הוא מנהיג הקיימות. קיימות של נציגים בכנסת, של ראשי ערים, של ישיבות.
מנגנון פעיל, מעורב שלטונית, מבצע ויוזם.

כל מה שהיה נצרך בשלב הזה כדי להתיר את כבלי הנהגה מידיהם של ראשי המנגנון זה מנהיג שניחן בפרגמטיות, ובפרקטיות מזהירה, מנהיג שמוכשר בתפיסת הקיים ובהתמודדות מולה. כשבכל הנוגע להתמודדות מול הקיים, הפרגמטיות שולטת.

את הפרגמטיות כקבלת הקיים מצאנו אצלו בהתקרבות לחב״ד, בתפיסה; שהמדינה מכתיבה את סדר היום, ואנחנו הם אלו שצריכים להנפיק הסברים, ולהתמודד. וכן, הפרגמטיות היא זו שגם הנציחה את עולם העסקנות, את הנציגים ואת כל תופס עמדת כוח שהוא. כקיים, כמאן דאמר, וכגוף שצריכים להתחשב בו.

השלב הבא כתוצאה מהתרת הקשר בין ההנהגה לגוף העסקני היה, הפיכתם לגוף עצמאי, נפרד לגמרי בהחלטותיו בדעותיו וביוזמותיו, חכי"ם שמתנהלים כפוליטיקאים לא כשלוחי מרנן, ועסקנים שבונים את כוחם מלשד עצמותיהם של הגדולים, כשבהשפעת המנהיג הפרגמטי שתכתיבים הוא חלק מסדר היום שלו, גוף העסקנות החל לקבוע את סדר היום בציבור החרדי כשגדולי ישראל תלויים בהם ועונים אחריהם אמן.

כך הגענו למצב שלר' יגאל רוזן ערוץ אישי מול אנשי צבא שאחראים על הגיוס. וכך קרה שאנחנו שותפים לוועדת שקד. אבל זה לא הכל, האמונה התמימה שלהם ביכולת להגיע להסדרים מול חברי וועדה כאלו ואחרים, כביכול לא מדובר כאן בנושא נפיץ כפי שהוא אכן, טורי הפרשנות הארוכים שנכתבו על האנאלפבתיות של הפלג הירושלמי מפני שחברי הכנסת הסבירו במילים ברורות שזהו ׳עוד חוק׳ שעם דיל מזדמן הם יעבירו אותו, כל אלו גילו, שזו אינה תמימות, זוהי סיעת עסקנים מנותקת מחישובים ציבוריים והנהגתיים, כזו ששקועה ובטוחה בעצמה, וביכולותיה הפרלמנטריות. כזו שמכתיבה את סדר היום לגדולי הדור, ומכתיבה להם, היינו בוועדת שקד, לא הצלחנו, כעת נצא להפגנות.

וכשעסקנים קובעים את את סדרי העדיפויות, גם החלטה של גדולי הדור נתונה לפרשנויות, ואז יש לו, לגפני, את הכוח להפחית מעוצמת המסר ולנקוט בעמדה שונה גם אם הפוכה מהמשתמע בהחלטות שנקבעו ע״י גדולי ישראל.

זה היה צריך להיות ערב בסימן גזירת כליה על עולם העסקנות, ההצהרה שיצאה ממועצות הרבנים קבעה שהממ״ח אינו כשר באותה מידה של התגייסות לצבא, זו הייתה אמירה חד משמעית על הכשלון במהלך של ההצטרפות לוועדת שקד, אך לא ח״כ עצמאי כגפני יתן יד לכזו אמירה, ההכרזה שלו באותו ערב לעיני המצלמות היתה הוכחה חיה כיצד להנהגה אין השפעה על נציגיה בכנסת. והוכחה חותכת, עד כמה הנהגה שתחייב אותו להישמע בקולה זהו סיוט חייו, כי אין מטרה אחרת בהצהרה שנתן לכלי התקשורת מלבד המסר היחיד ששתול בתוכו, לא הסכמנו בשום מהלך שהרב אוירבך הלך בו.
----

לכל טוריו של דוד מירסקי

שבע ברכות היסטורי בויז'ניץ: שלושת הגיסים האדמורי"ם בשולחן אחד


כ”ק מרנן האדמו”רים מסאטמר בעלזא וויז'ניץ ישבו יחד בשולחן אחד לראשונה מזה 30 שנה, בשמחת השבע ברכות לנכדו של מרן האדמו”ר מויז’ניץ, השמחה נערכה בביתו של זקנו ה’אמרי חיים’ זיע”א

שמחת בית ויז’ניץ הפכה למאורע היסטורי, כאשר שלושה מגדולי האדמו”רים בדורנו ישבו היום זה לצד זה בשולחן אחד.

בשבע הברכות לנכדו של מרן האדמו”ר מויז’ניץ, בן לחתנו הגאון רבי חיים צבי מייזליש, ראש ישיבת סאטמר בבני ברק, השתתפו גיסיו של האדמו”ר, כ”ק מרן האדמו”ר מבעלזא וכ”ק מרן האדמו”ר מהר"א מסאטמאר שליט”א, כשלצידם גם הגיס הרביעי הגאון הצדיק רבי מנחם ארנסטר שליט"א.

לאירוע הורשו להיכנס אך ורק בני המשפחה הקרובה ומשמשיהם של האדמו”רים, כשמסביב הוצבה אבטחה כבדה שמנעה מהקהל הרב שהתאסף באזור מלהיכנס פנימה.

בברכת המזון כובד גיסם של האדמו”רים הגה”צ רבי מנחם ארנסטר, ראש ישיבת ויז’ניץ. כ”ק מרן האדמו”ר מבעלזא כובד באמירת ששת הברכות, ואילו בברכה אחריתא כובד כ”ק  מרן האדמו”ר מהר"א מסאטמר שליט”א.

מיד לאחר סיום האירוע שב כ”ק מרן האדמו”ר מבעלזא לביתו שבירושלים, לאחר מנוחה כבת חודש בכפר הרי”ף.


בבעלזא מאיימים: הגירה המונית לארצות הברית

הבטאון הרשמי של חסידי בעלזא - 'המחנה החרדי' מפרסם בכותרתו הראשית כי מתארגנת תכנית ל"ירידה המונית מהארץ" ביום שיאושר חוק הגיוס, וזאת על רקע גזירת הגיוס והסנקציות הפליליות • לדברי העיתון "קבוצת סנטורים אמריקנים הבטיחו סיוע בהשגת מעמד פליט למשפחות חרדיות" • בדברים לאדמו"ר מסאטמר הביע האדמו"ר מבעלזא תמיכה בתוכנית הירידה מהארץ ואמר: "יש יידישקייט בארה"ב"


בטאון "המחנה החרדי", המונהג על פי הכוונתו של הרבי מבעלזא, עולה מדרגה במאבק כנגד גזירת הגיוס ומכריז כי באם החוק החדש יתקבל, הרי שעל הציבור החרדי להיערך לירידה המונית מן הארץ.  

בכותרת הראשית המופיעה בעיתון שייצא מחר, נכתב: "התפתחות דרמטית במגעים מאחורי הקלעים בין גדולי ישראל למול גזירת הגיוס האיומה היערכות ראשונית לירידה המונית מהארץ" כשהעיתון מציין כי "סנטורים אמריקניים הבטיחו סיוע בהשגת מעמד של פליטים לכל משפחה".

בגוף הכתבה נכתב בעיתון: "התפתחות דרמטית ביותר נרשמה השבוע בשיחות ובמגעים מאחורי הקלעים, בין גדולי ישראל, מרנן ורבנן חברי כל מועצות גדולי התורה, למול גזירת הגיוס האיומה, עליה החליטו שונאי הדת".

"בהוראת מרנן ורבנן", כותב העיתון, "החלה ההיערכות הראשונית, המסודרת, לקראת ירידה המונית מארץ ישראל, והתארגנות במרכזים יהודיים בעולם".

"קבוצת סנטורים אמריקניים שהוכנסה לפרטי הרעיון, הבטיחו סיוע בהשגת מעמד של פליטים לכל משפחה חרדית שתרד מישראל ותבקש להגר לארצות הברית. מגעים דומים מתנהלים גם עם מדינות נוספות בצפון אמריקה ובאירופה".



יום רביעי, 26 בפברואר 2014

מערכת הבחירות בבית שמש נפתחה; קמפיין האהבה של משה אבוטבול

הבוקר נצבעו השכונות המעורבות בבית שמש באדום לבן.  אבוטבול, שמאויר בחינניות רבה על גבי השלטים, מזכיר קצת את האיור של מאיר פרוש בקמפיין הבחירות לעיריית ירושלים.

"לא תכבו את האהבה" זה הסלוגן העיקרי של הקמפיין. נרעיון בקמפיין הזה, שכנגד השנאה שאלי כהן מנסה לעורר בעיר נגד החרדים, אנחנו באים עם האהבה, אומרים גורמים במטה הבחירות של אבוטבול. "אנחנו מאמינים ומקווים שהקמפיין הזה יעבוד".

גם קמפיין לציבור החרדי כבר מוכן, הקמפיין יפורסם בעיתונות החרדית המקומית ובשכונות החרדיות המובהקות, מתריע מפני מוזיקה בשבת, רומז על בעיות צפויות בארנונה אם ייבחר המועמד החילוני. ונודע בנקודה המרכזית - עתיד חינוך הילדים בעיר שאינה חרדית.

הקמפיין לציבור הכללי:



הקמפיין לציבור החרדי:


עו"ד דב הלברטל מעורר מהומה: "רצח לפיד יהיה רצח רבין הבא"

על רקע המאבק נגד חוק הגיוס החדש והפגנת הענק המתוכננת, מתריע העיתונאי החרדי המוכר עו"ד דב הלברטל מפני הקצנה של המחאה. "אברך נחשב אמר לי שלפיד יירצח על ידי חרדי", אמר בתוכנית רדיו שבה השתתף. "אנחנו לא רחוקים מזה"


בתכנית "לא סותם ת'פה" עם אראל סג"ל, הגיש אתמול (ג') עו"ד דב הלברטל תחזית שחורה שיש ויגידו אף הזויה, על העתיד לבוא בעקבות חוק הגיוס החדש שגרם לקרע של ממש בין חילונים לחרדים,  "היה אצלי בשבת אורח, אברך חשוב, והוא אמר לי דבר מדהים שאני חושב שיש בו הרבה מן  האמת", הוא אמר לי תשמע, הולך להיות פה רצח רבין חדש, לפיד יירצח על ידי חרדי'".

המגיש אראל סג"ל, שנדהם מהרעיון לפיו חרדי ירצח בקרוב את שר האוצר לפיד, הגיב בדרמטיות, "אתה אומר פה פצצה. יכול להיות שיחכה לך פה רכב של השב"כ ביציאה מהשידור", אך הלברטל לא התרגש והשיב "לא יודע שב"כ, לא שב"כ. אני אומר מה שאמרו. אומר לי מישהו שאני באמת מחשיב אותו גם, שאנחנו לא רחוקים מזה. רצח לפיד יהיה רצח רבין הבא בתור".

בתגובה, פנה אתמול שר המדע יעקב פרי (יש עתיד), לשר לבטחון פנים איציק אהרונוביץ, ולראש השב"כ, יורם כהן: "מדובר בעבירה פלילית- הפעילו סמכותככם".

פרי עצמו, לטענתו, הזדעזע מהאמירות שהביא עו"ד הלברטל בשם אותו "אברך חשוב", והזהיר נוכח ההסתה שהולכת ומתגברת ברשת ובציבור החרדי בכלל: "הסיכול הממוקד שמנסים גורמים בחברה החרדית לעשות בלפיד מזכירים לי את ערב רציחת רבין. מי שמתבטא כך- מקומו בכלא."

פרי הדגיש כי "ההסתה הפרועה הזו ואיומים ברצח לא ימנעו מאיתנו להביא את החוק להצבעה. ישנו מהפך תודעתי, ועל החברה החרדית להתרגל ולהשתלב לתוכו ולתוך החברה הישראלית".

השר פרי חזר והזהיר כי "איומים לרצח מסוג זה יוצרים דינמיקה מסוכנת, ודיבורים מסוג זה הופכים בקלות דעת למעשים, בדיוק כמו שחווינו לפני 19 שנים ברצח ראש ממשלה בישראל. רשויות האכיפה חייבות לטפל בנושא בהקדם לפני שיהיו קורבנות".


עצרת המיליון יוצאת לדרך; הפרטים המלאים

מאות אלפים יתכנסו בכניסה לירושלים ביום א' הקרוב לעצרת תפילה • הגישה לירושלים תהיה באמצעות תחבורה ציבורית בלבד • הבוקר חברי וועדת ההיגוי נפגשו עם קציני המשטרה • הפרטים המלאים

לקראת עצרת המיליון המתוכננת ליום א' הקרוב, א' דר"ח אדר ב', התכנסו הבוקר שוב חברי צוות ההיגוי, כאשר למקום הוזמנו מפקדי המשטרה, בכדי לדון על סגירת הכבישים ועל האבטחה במהלך העצרת.

בשל סדר הגודל העצום, יהיה האירוע באחריות המשטרה הארצית, שתפרסם את מפת ההגעה והכבישים המובילים לעצרת. כבר בשעות הקרובות יתקיים תדרוך לכל כוחות החירום וההצלה.

על פי המסתמן, בעצרת לא יהיו נואמים כלל, ובמקום יתקיימו רק תפילות, כאשר על הבמה שתוקם בצומת שליד בניני האומה – משכנות האומה, יעלה רק החזן, ואילו האדמורי"ם והרבנים יעמדו בין הקהל.

לקראת העצרת שתחל בשעה 16:00, ייסגרו כבישי הכניסה לירושלים, כאשר מהשעה 12:00 הכניסה לירושלים מכביש 1 תהיה סגורה לכלי רכב פרטיים מצומת לטרון, ורק תח"צ תנוע בכביש, הרכבים יופנו לכביש 443.

אלפי האוטובוסים שיביאו את קהל הרבבות לירושלים יחנו בכביש בגין בקטע שליד בנייני האומה והכניסה לירושלים.

העצרת תתקיים בראשות כל גדולי ישראל, האדמו"רים וראשי הישיבות, בשטח שמהכניסה לעיר ועד לרחובות יפו ושבטי ישראל. ציבור הנשים יתרכז מרחוב יפו ועד רחוב הטורים.

העצרת תיפתח בשעה 16:00 אחר הצהרים, והיא תכלול רק אמירת פרקי תהילים וקבלת עול מלכות שמים. בימת החזנים תהיה בסמוך לצומת משכנות האומה. לא תהיה במה עליה יישבו גדולי ישראל - כמו בעצרת הגדולה לפני כ-15 שנה נגד הבג"ץ, אלא כל אחד יעמוד במקום אחר עם תלמידיו וחסידיו.

לקראת העצרת הוקמו תתי וועדות לוועדת ההיגוי, ובהן ועדה לשילוט, אבטחה, תחבורה והסברה ודוברות.

בועדת אישורים ואבטחה יהיו חברים: סגני ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש, ישראל קלרמן, חבר מועצת עיריית אשדוד יעקב טסלר, מנכ"ל ש"ס חיים ביטון ושמוליק שפירא.

בועדת תחבורה יהיו חברים: חבר מועצת עיריית ירושלים שלמה רוזנשטיין, משה אהרן יעקובזון מחברת קווים ועילית, ויחיאל חרז.

בועדת שילוט יהיו חברים: יהודה משי זהב יו"ר זק"א שמזה שנים רבות לא התעסק בארגון הפגנות ועצרות, יוסי דייטש, סגר"ע ב"ב מנחם שפירא, יהודה גלבר, שמוליק שפירא, וחיים ביטון.

בועדת הדוברות יהיו חברים יעקב איזק, בני רבינוביץ, שניאור רוזן, יעקב בצלאל ויהושע מנדל, ובאסטרטגיה חזותית נבחר משרד הפרסום קלמן V.


מהר"א מסאטמר מבטיח: אם גזירת הגיוס תצא לפועל-תתקבלו בארה"ב בזרועות פתוחות

"אם תיאלצו להמלט, נקבל אתכם בזרועות פתוחות", כך אמר האדמו"ר מהר"א מסאטמר בפנייה מיוחדת לציבור החר בארה"ק החרד מגזירת הגיוס, במהלך 'לחיים טיש' שערך אמש (ג') בצפון הארץ. 

האדמו"ר ערך 'לחיים טיש', על ציון רבי עקיבא בטבריה, במסגרת מסעו למקומות הקדושים. כחמישים בני ישיבה שקיבלו צווי גיוס הוזמנו לפגשו במהלך המסע, וזכו לברכתו ש"ינצלו מהגזירה". 

הוא הוסיף: "אם תיאלצו להימלט, נקבל אתכם בארה"ב בזרועות פתוחות ונדאג לכל מחסורכם. אתם לא תהיו לבד", הבטיח האדמו"ר. 

הדברים מצטרפים למשפטים דומים שאמר האדמו"ר ביום ראשון במהלך הנחת אבן הפינה לבית הספר לבנות בבני ברק. 
עד כה, האדמו"ר חזר בכל הזדמנות על החובה למסירות הנפש בנושא וכעת הוא עבר כעת לפסים מעשיים והמליץ להימלט מהארץ במידת הצורך. 

האדמו"ר החל ביום ב' את מסעו לגליל, לאחר שבבוקר ערך מסיבה בבית האכסניה ובמהלכה חילק לכל אברך כולל, צ'ק בסך מאות שקלים, שנדבו גבירי החסידות לטובתם. האדמו"ר גם החזיר באותו יום, ביקור גומלין לאדמו"ר מבעלזא, השוהה בכפר הרי"ף. השיחה בין האדמו"רים נסובה סביב העיירות היהודיות שהיו לפני השואה, ועל העיירות הנוכחיות בארץ ובעולם. 

משם, המשיך האדמו"ר לצפת. האכסניה של האדמו"ר הייתה במעונו של הנגיד הרב שלום פישר שמארח בביתו רבים מגדולי ישראל המבקרים בעיר. 

בערב, נערכה באולמי 'תומר דבורה' בצפת, 'מסיבת הכרת הטוב' לנגידי סאטמר שהצטרפו למסע. נשאו דברים: המשפיע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן והאדמו"ר. המסיבה הסתיימה לקראת השעה 2:30 בלילה והאדמו"ר שב לאכסניה, והתיישב על ספריו. 

במהלך כל אותו היום, שח האדמו"ר בהתרגשות, אודות הביקור הצפוי באתר מירון, בציון הרשב"י. 

האדמו"ר כבר יצא בשעה 5:00 לפנות בוקר לטבילה במקווה האר"י. תפילת שחרית התקיימה בשעה 8:00 בבוקר בבית המדרש של חסידי צאנז, בה הורשו להשתתף רק מי שהרים תרומה מיוחדת למען מוסדות סאטמר. 

האדמו"ר המשיך משם ופקד את קברי הצדיקים בבית העלמין העתיק בצפת. בדרכו למירון, עצרה הפמליה הגדולה שנלוותה לאדמו"ר, בציונו של התנא רבי יהודה בר אילעי ומשם, נסעו מירונה. 

לאחר אמירת תהילים קיבל האדמו"ר פתקאות מחסידיו. כאשר כבר ניצב על פתח המערה, בדרכו לעריכת חלאק'ה לילדי החסידות, ניגש הרב מאיר הירש יו"ר ועד קרית יואל אל האדמו"ר כשפתקה בידו, ובה שמות חולי סרטן. האדמו"ר סב על עקבותיו, ניגש שוב אל הציון והתפלל. 

לאחר מכן, נערך מעמד התגלחת והציבור הגדול יחד עם האדמו"ר פצח בריקודים. הפמליה המשיכה מכאן לטבריה. האדמו"ר פקד את הציון של רבי מאיר בעל הנס ומשם לציון רבי עקיבא. האדמו"ר מטבריה, בדרכו למרכז הארץ. הוא עצר בנתניה לביקור אצל האדמו"ר מצאנז ומשם ימשיך לבני ברק.



כך ייעשה לגאון שלא מיישר קו: הג"ר מרדכי שטרן זכה הבוקר ב'יתד נאמן' לתואר המכובד 'הרב' כאחרון הח"כ

הג"ר מרדכי שטרן דומ"צ בבית דינו של מרן הגר"ש ואזנר ומזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, זכה הבוקר בעיתון 'יתד נאמן' לתואר המכובד 'הרב', תואר שמחולק בעיתון לכל ח"כ ועסקן.

הרב שטרן המשמש כדיין בביתו דינו של מרן הגר"ש ואזנר, מוכר בבני ברק כתלמיד חכם מופלג ומחשובי התלמידי חכמים בחסידות ויז'ניץ.

לאחרונה נוצרו חילוקי דעות קשים בינו לבין אנשי חזון איש 5, ראיון שהעניק לעיתון 'הפלס' ביום ו' האחרון כמה ימים לאחר פרסום מכתבם של הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי נגד העיתון והתערבותו בעניין הזמנת מרן הגר"ש אויערבאך לכינוס המועצות אמש, הכעיסו את הגורמים בבית ברח' חזון איש 5 מאוד.

התגובה שלהם למהלכיו לא איחרה לבוא, וזה בדמות התואר שהעניקו לו הבוקר בעיתון הבית 'יתד נאמן' 'הרב' ללא תואר נוסף, תואר שהוענק באותה כתבה עצמה לחברי הכנסת של יהדות התורה ושל ש"ס.


יום שלישי, 25 בפברואר 2014

מסתמן: העצרת נגד הגיוס תוקדם ליום א' הקרוב



בלשכתו של ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט התכנסו הערב (ג') חברי וועדת ההיגוי של העצרת המתוכננת נגד הגיוס, זאת בכדי להתארגן להוצאתה לפועל כבר ביום א' הקרוב.

בצוות שהתכנס הערב חברים ח"כ מאיר פרוש, יוסי דייטש, שמואל שפירא, חיים ביטון, ישראל לייזר, אלי הנדלר, אברהם רובינשטיין, יודל גלבר, אמיר קריספל ומנחם שפירא, מלבד המארח ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט. בישיבה הוחלט על הקמת ארבעה תתי וועדות לנושאים השונים הקשורים בתכנון עצרת הענק: וועדת תחבורה, וועדת ארגון ואישורים וכן וועדת תקשורת.

המטרה ככה"נ בהקדמת העצרת ליום א' הינה להימנע מסמיכות של ההפגנה הגדולה לבחירות החוזרות בעיר בית שמש, שם עלול המועמד החרדי משה אבוטבול להיפגע בשל החשש מהכוח החרדי.


רבני ביתר עילית במכתב: "חובה למסור את מוכרי הנפצים לרשויות"


לקראת ימי הפורים הקרבים ובעקבות אירועי השבועות האחרונים בהם נפגעו מספר רב של ילדים בעת משחק מסוכן עם נפצים, רבני ביתר עילית יצאו במכתב אזהרה שלא להשתמש בנפצים וחזיזים מכל סוג שהוא.

"באשר בשנים האחרונות התפשט בעירנו נגע הנפצים וכדו' ההנו לגלות דעתינו שיש איסור חמור להשתמש בנפצים וחזיזים מכל סוג שהוא" כותבים הרבנים במכתבם.

"אלו גורמים לבהלה וחרדה רבה, במיוחד לזקנים, נשים וילדים ולעיתים יש בהם חשש סכנה ממש, בגוף ובנפש. כפי שנוכחנו בזה".

"לכן החובה על ההורים ומנהלי מוסדות החינוך והמחנכים להסביר את חומרת העניין ולמנוע זאת ככל האפשר".

"ומכאן הודעה לסוחרים בחפצים אלו. כי חטא גדול בידם. והיודע על הסוחרים בזה. מצווה להודיע על כך לרשויות ולמשטרה".

זעזוע ושאט נפש מביזוי כבוד התורה בידי חדלי אנוש

אמש עם כניסתו של מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך שליט"א לכינוס ההיסטורי של מועצות גדולי התורה בבני ברק, ערכו שני חדלי אישים, אליהו ארנד פעיל דגל התורה ויו"ר לשכתו של מנחם שפירא ואברך נוסף בשם יחיאל גולדמן מסע הצקות בזוי ומושחת כנגד מרן שליט"א.

אליהו ארנד הוא "אברך שונא" בעל עבר פלילי מוכר, אחראי על הטרור המאורגן כנגד עיתון הפלס, ולאחרונה התמנה למנהל לשכתו של מנחם שפירא מ"מ ר"ע ב"ב. אתמול היה אחראי על האבטחה באירוע מטעם 'דגל התורה'.

יחיאל גולדמן, הוא "אברך שונא" מוכר, שייך לחוג ר' חיים גריינמן.

גולדמן הנ"ל נצמד בסיועו של ארנד למרן הגר"ש אוירבך שליט"א מיד עם הגיעו למתחם, והחל להציק לו תוך שהוא מתחזה לאחד שמנסה לשאול את מרן הגר"ש דבר כלשהו ובפועל מטיח כנגדו מילות ביזוי,

בהמשך כפי שנראה בסרטון שעולה כאן:
http://player.vimeo.com/video/87495165

בסרטון נראה גולדמן כשהוא נעמד מול מרן שליט"א ומנסה לעכב את כניסתו ולהצר את צעדיו, בשלב זה קלט הרב פטרוב שהנ"ל פשוט מתנכל למרן שליט"א ופנה לגעור בו שלא יפריע להילוכו של מרן הגר"ש שליט"א.

בתגובה החל השפל גולדמן להתכתש עם הרב פטרוב ולא נרגע עד שמרן שליט"א נאלץ לגעור בו ולגרשו בידו כדי שיפסיק להפריע. הנ"ל לא נרגע ונראה במרוצה קדימה ע"מ להמשיך בהצקותיו.

אותו אליהו ארנד המשיך במסעו גם בתוך האולם, כאשר הוא פנה להגרמ"צ ברגמן ואמר לו לזוז שני כיסאות כי צריך לעשות מקום לרבנים שיינר ושלזינגר, זאת בשעה שהרבנים הללו נמצאים בכלל בחו"ל, מרן הגר"ש שליט"א בחר להישאר במקומו ולא לזוז כמה כיסאות וזאת כדי שלא לפגוע בגר"ד יוסף שכביכול היה נראה שלא מעוניין לשבת על ידו.

בהמשך התברר כי אליהו ארנד ניגש לגאון רבי שלום כהן שליט''א ואמר לו: אל תיגש לר' שמואל אוירבך הוא לא מסכים לדבר איתך, מיד בסיום האירוע פנה המשב"ק של הרב שלום כהן לשאול על מה כועס ר' שמואל, והתברר גודל השחיתות של אותו ארנד,

כעת מתברר מי הם מבזי התלמידי החכמים שבדורינו!
לא חרבה ירושלים אלא על שביזו בה ת"ח! 
על כולנו להוקיע את מבזי התורה מחוץ למחנה!

כך זה קרה:

גולדמן מתקרב למרן שליט"א:















שימו לב למבט התמה של האדם מצד שמאל:














תמונות האירוע מתוך הסרטון כפי שפורסם ע"י אחד
השונאים, שלב אחר שלב,
אליהו ארנד (משמאל בחליפה קצרה) מנהל ויכוח עם הרב
בן אבו (מימין בחליפה ארוכה):


















הויכוח מסתיים כשפניו של ארנד לכיוון האולם:














ארנד מסתובב שוב לכניסה ופונה לכיוון גולדמן (האיש עם החליפה ארוכה):
















ארנד לוחש הוראות הצקה לגולדמן:
















גולדמן מבצע את הוראות ארנד ונעמד מול מרן הגר"ש במטרה
לחסום את דרכו (ארנד נראה כשפניו לכיוון האולם):

















לאחר שמרן ממשיך בדרכו וגולדמן לא כ"כ מצליח לעכבו, הוא
מחציף פניו כנגד מרן שליט"א: 

















הרב פטרוב קולט את המהומה ונזעק לגרש את גולדמן מדרכו של מרן שליט"א:
















גולדמן מנהל עימות ומתכתש עם הרב פטרוב לעיניו של מרן הגר"ש, 
בסרטון נראה שהוא אף שולח ידיים לכיוונו של מרן שליט"א:
















לאחר שמרן שליט"א נאלץ לגעור בגולדמן החצוף ולגרשו, נראה גולדמן ממהר קדימה בנחישות כדי לחסום את דרכו בהמשך, בשלב זה נקטע הסרטון:
















פורסם ב'פורום אברכים'
http://rotter.name/kolot/prime/47956.php

כינוס מועצות גדולי התורה בתקשורת הכללית

ועידת הפסגה החרדית: "נתניהו מבקש לעקור את התורה"

חברי מועצת הרבנים הבכירים של דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס התכנסו לראשונה. הרבנים מתכננים עצרת מחאה המונית בימים הקרובים

מועצות גדולי וחכמי התורה של שלוש המפלגות החרדיותהתכנסו הערב (שני) בבני ברק לפסגה נדירה, שבה הגיבולחוק הגיוס המתגבש בכנסת. הרבנים קראו לבטל את החלטות ועדת שקד על "גיוס לצבא בכפייה" וקראו לכל בני הישיבות והכוללים "שלא להתגייס לצבא בשום פנים ואופן, לא להיכנע לעונשים ופיתויים כלשהם, ולא לשתף פעולה עם תוכנית הצבא במרכז מיון חרדי, אלא (להמשיך) להגות בתלמודם יומם ולילה".
בסופו של הכינוס - שבו דיברו הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, האדמו"ר מוויז'ניץ, הרב שלום כהן והרב שמעון בעדני - הוחלט על קיום "עצרת תפילה זעקה ומחאה המונית" בימים הקרובים.
בנייר ההחלטה הרשמי של הפסגה נכתב כי "לא עת לחשות היא, אשר קמו מתוך אנשי השלטון בארץ ישראל בהכוונת ראש הממשלה למרוד במלכות שמיים וכוונתם רח"ל על עקירת התורה ולהשית על לומדי תורה שתורתם אומנותם עונש פלילי עד כדי השלכתם לבית הכלא".
כינוס מועצת גדולי התורה הליטאים
כינוס מועצת גדולי התורה הליטאים . צילום: מוטי מילרוד
במהלך הכינוס אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אם החוק כפי שהוא יעבור - תהיה מלחמה".
אף שחוק הגיוס המתגבש עונה על הציפיות החרדיות מבחינה מעשית - פועל יוצא שלדו-שיח נמרץ בין הנציגות החרדית לבין בכירי צה"ל וראשי הקואליציה – הרבנים והח"כים החרדים מבקשים מחאה פומבית, בפרט על עניין ערכי בעיקרו שהוכנס לחוק בשבוע שעבר. מדובר בהחלטה לאמץ את דרישת יש עתיד, ולקבוע כי במקרה קיצון, שבו לא יתמלאו יעדי הגיוס השנתיים, יושתו בין היתר עונשי מאסר על בחורי ישיבות שישתמטו. להחלטה הזאת אין, קרוב לוודאי, כל תוקף מעשי, אבל המנהיגות החרדית מדגישה את העניין הערכי בו.
הביטאון "יתד נאמן", שופרו של המנהיג הליטאי הבכיר הרב אהרן לייב שטיינמן, כתב הבוקר כי הכינוס נקבע "בעקבות גזירת גיוס בני הישיבות הנוראה וחילול שם השמיים הגדול בהגדרת בני ישיבות כ'עבריינים פליליים' ואיום להשליכם לכלא".
בפסגה, הנערכת במלון בבני ברק, משתתפים חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה (הליטאית), חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל (החסידית), וחברי מועצת חכמי התורה של ש"ס. למעמד הוזמנו גם כל 18 חברי הכנסת של סיעות ש"ס ויהדות התורה (המורכבת מחברי דגל התורה ואגודת ישראל).
זו הפעם הראשונה שבה מתכנסות כל שלוש המועצות יחד, וזו ההזדמנות הראשונה שבה החרדי מן השורה צפוי לראות את מנהיגיו מעל הבמה, מתייחסים לאירועים הסוערים שמקיפים את הקהילה החרדית בשנים האחרונות, במיוחד מאז החלטת בג"ץ לבטל את חוק טל שניתנה בדיוק לפני שנתיים. גם אם החרדים מרוצים מחוק הגיוס, מסביב יהום הסער – ומצבם הפוליטי של החרדים אינו מהמשופרים. לכינוס היום יש תפקיד גם בגיבוש המחנה סביב המנהיגות והרעיון החרדי, בצל הסערות של השנים האחרונות.
מבחינה פנים-חרדית, לכינוס השלכות רבות. הוא מסייע לכל אחת משלוש מועצות גדולי התורה לחזק את מעמדה מבית, וזאת בתקופה של חולשה כללית. עיניים רבות נישאו הערב לשולחן הכבוד, אל הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הליטאי הקנאי והמרדני מירושלים. פורמלית, אוירבך הוא עדיין חבר במועצת גדולי התורה של דגל התורה, אבל הזיהוי החזק ביותר שלו הוא מאבק ההנהגה הברוטלי שמתנהל בינו ובין הרב אהרן לייב שטיינמן, וכן הקרע שלו מ"דגל" ומוסדותיה.
אוירבך - שהגיע על אף שקיבל מסרים שהפצירו בו לא לעשות כך - כופר במנהיגותו של שטיינמן, רואה בו פשרן, ובשנתיים האחרונות הקים למעשה קהילה נפרדת, רדיקלית יותר, שכבר יצאה להפגנות סוערות נגד חוק הגיוס. 
תקדים חשוב לא פחות בכינוס הערב, הוא העובדה שלראשונה יושבת המנהיגות הרוחנית של ש"ס כשווה בין שווים לצד בכירי האדמו"רים והרבנים האשכנזים, חברי מועצות גדולי התורה של אגודת ישראל החסידית ושל דגל התורה הליטאית.
חכם שלום כהן, זקן חברי מועצת החכמים של ש"ס, נאם לצד הרב שטיינמן והאדמו"ר מוויז'ניץ, כבוד שהרב עובדיה יוסף, שמת באוקטובר האחרון, לא זכה לו מעולם בכינוס רשמי של המועצות (הרב עובדיה כן ישב לצד הרב שך בעצרת ביד אליהו ב-1990). מאידך, ועידת הפסגה הזאת, שמעוררת התרגשות רבה בתוך הקהילה החרדית וזוכה לתואר "היסטורית", מעידה לדעת רבים גם על חולשת שלוש מועצות הרבנים בתקופה שלאחר עידן "הנפילים".
תחת מנהיגות הרב אליעזר מנחם שךהרב יוסף שלום אלישיב והרב עובדיה יוסף – לא היו כינוסים סמליים, אולי כי לא היה בהם צורך. "הגדולים" היו מקבלים החלטות מבלי לצאת מהבית, ומסוגלים להוציא לרחובות מאות אלפים, כפי שהיה בהזדמנויות שונות. כאמור, כל אחת משלוש מועצות הרבנים סובלת כיום מבעיות וחולשה פנימית, והתייצבותה באירוע אמורה לחזק אותה.
http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2253090

-----

כנס חרדי היסטורי: "המצווה של לפיד - שליכד אותנו"

מאת: יקי אדמקר, מערכת וואלה! חדשות
פייסבוק
טוויטר  

לראשונה אי פעם התכנסו שלוש מועצות הרבנים - הספרדית, החסידית והליטאית - לכנס במחאה על הכוונה לגייס את בחורי הישיבות. ח"כ ישי: "הסנקציות הפליליות הן שערורייה"



אלי ישי, אמש (צילום: דרור עינב)אלי ישי, אמש (צילום: דרור עינב)
אלי ישי, אמש (צילום: דרור עינב)
אף שגורמים רבים בציבור החרדי אומרים כי חוק הגיוס החדש מיטיב עמם, אמש (שני), לראשונה בהיסטוריה, נערך בבני ברק כינוס חירום משותף של כל מועצות גדולי התורה של כל הזרמים. מן הצד הספרדי מועצת חכמי התורה של ש"ס, מצד החסידים מועצת הרבנים של אגודת ישראל ומצד הליטאים מועצת הרבנים של דגל התורה. בנוסף, כל חברי הכנסת של יהדות התורה ושל ש"ס הוזמנו לאירוע.
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בתום הכינוס כי "אם לשר האוצר, יאיר לפיד, יש זכות או מצווה אחת זו העובדה שהוא הצליח ללכד את החברה החרדית". על אף שגפני נשמע בימים האחרונים אומר בשיחות סגורות כי החוק מיטיב עם החרדים, הערב הוא אמר כי היום שבו התקבלה ההחלטה לכלול סנקציות פליליות בחוק הוא יום שחור לעם ישראל ומדינת ישראל.


כינוס החרדים בבני ברק, אמש (צילום: דרור עינב)כינוס החרדים בבני ברק, אמש (צילום: דרור עינב)
כינוס החרדים בבני ברק, אמש (צילום: דרור עינב)


ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר בפתח הכינוס כי העובדה שעל בחורי ישיבות יוטלו סנקציות פליליות אם לא יתגייסו לצה"ל היא "שערורייה". לדבריו, "זה מצער ועצוב ואין ספק שנתניהו, בנט ולפיד נושאים באחראיות למעשה הנורא הזה. הם ישיגו תוצאה הפוכה מגיוס חרדים". ישי הוסיף כי חובה לשנות את החוק הזה וברגע "שהמפלגות החרדיות ייכנסו לקואליציה הם יעשו זאת".
בסיומו של הכינוס, גיבשו הרבנים מסמך החלטות להמשך המאבק. "מועצות גדולי התורה דורשות מהשלטונות לבטל לאלתר את החלטות הוועדה (ועדת שקד, י.א) על גיוס לצבא בכפייה של תלמידי הישיבות והכוללים", נכתב באחד מסעיפי המסמך, "וקוראים לכל בני הישיבות והכוללים לא להתגייס בשום אופן, לא להיכנע לפיתויים ועונשים כל שהם ולא לשתף פעולה עם תכנית הצבא, אלא להמשיך להגות בתלמודם יום ולילה".

"לא להיכנע לפיתויים"


סנקציות פליליות נגד משתמטים. שקד (צילום: עומר מירון)סנקציות פליליות נגד משתמטים. שקד (צילום: עומר מירון)
סנקציות פליליות נגד משתמטים. שקד (צילום: עומר מירון)
בסיומו של הכינוס, גיבשו הרבנים מסמך החלטות להמשך המאבק. "מועצות גדולי התורה דורשות מהשלטונות לבטל לאלתר את החלטות הוועדה (ועדת שקד, י.א) על גיוס לצבא בכפייה של תלמידי הישיבות והכוללים", נכתב באחד מסעיפי המסמך, "וקוראים לכל בני הישיבות והכוללים לא להתגייס בשום אופן, לא להיכנע לפיתויים ועונשים כל שהם ולא לשתף פעולה עם תכנית הצבא, אלא להמשיך להגות בתלמודם יום ולילה".
נוסח חוק הגיוס, שאושר ביום רביעי האחרון באופן סופי על ידי ועדת שקד לשוויון בנטל, קובע כי יינקטו סנקציות פליליות נגד בחורי ישיבות משתמטים. בהתאם למתווה, שנשען על מסקנות ועדת פרי, החל משנת 2017 ייצטרכו להתגייס מדי שנה כ-5,200 חרדים, המהווים כ-74% מבחורי הישיבות. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לאוכלוסייה החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות, כגון מאסר.


דרעי מגיע לכינוס, אמש (צילום: דרור עינב)דרעי מגיע לכינוס, אמש (צילום: דרור עינב)
דרעי מגיע לכינוס, אמש (צילום: דרור עינב)


(צילום: דרור עינב)(צילום: דרור עינב)
(צילום: דרור עינב)


(צילום: דרור עינב)(צילום: דרור עינב)
(צילום: דרור עינב)
http://news.walla.co.il/?w=/9/2723865